Trendy konsumenckie i rynkowe
Trendy konsumenckie i rynkowe

Klienci jako aktorzy w łańcuchu dostaw: nowe trendy w e-commerce

Rozwój e-commerce jest niezaprzeczalny, dotyczy już niemal każdej branży i odbywa się to poprzez uruchamianie nowych kanałów sprzedaży. Jest to ogólnoświatowy trend,…

Na stronie September 27, 2021

Rozwój e-commerce jest niezaprzeczalny, dotyczy już niemal każdej branży i odbywa się to poprzez uruchamianie nowych kanałów sprzedaży. Jest to ogólnoświatowy trend, który w zależności od kraju rozwija się z różną dynamiką. Najmniejsze sklepy, w tym również takie, które jeszcze w roku 2019 nie były w ogóle obecne w internecie, musiały gwałtownie szukać rozwiązań cyfrowych. Zaczęły też opracowywać usługi dostawcze, których wcześniej nawet nie brały pod uwagę w długofalowej strategii.

Inne trendy w handlu detalicznym są mniej widoczne, jednak świadczą one o istotnych i trwałych zmianach w nastawieniu i zachowaniu konsumentów.

W sektorze e-commerce konsumenci stają się pełnoprawnymi uczestnikami procesu („aktorami”) prowadzącymi usługi dystrybucji. Ponadto dostarczają towary i usługi w sposób, który opiera się głównie na bezpośrednich relacjach interpersonalnych z klientami, a mniej na tradycyjnej wymianie handlowej. Nowopowstałe firmy dostarczają tym „konsumentom-sprzedawcom” rozwiązania umożliwiające prowadzenie handlu w ten sposób.

OD OGŁOSZEŃ DROBNYCH W LOKALNEJ GAZECIE DO PATATAM

Przykładem tego zjawiska są towary używane. Sektor ten bardzo się zmienił od czasów powstania eBay (1995 rok), kiedy to serwis ten był w zasadzie cyfrową wersją ogłoszeń drobnych znanych z gazet. Jednakże rozwiązania C2C (consumer-to-consumer) takie jak eBay, a nawet najnowsze aplikacje takie jak Vinted, oznaczają dla sprzedawcy konieczność zrobienia zdjęć towaru, dodania opisu, ustalenia ceny, interakcji z ewentualnymi nabywcami i zorganizowania przesyłki. 

Nic dziwnego, że powstały usługi ułatwiające sprzedawcy życie, takie jak strona internetowa i aplikacja Patatam. Platforma ta, zbudowana zgodnie z koncepcją współpracy i działania według zasad gospodarki obiegu zamkniętego, stawia sobie za cel wyręczenie sprzedawcy w większości trudnych czynności. Musi on jedynie nadać paczkę zawierającą na przykład używane ubrania, a Patatam załatwia resztę. Platforma wystawi przesłane ubrania na sprzedaż, a jeśli nie uda się ich sprzedać – przekaże je instytucji charytatywnej lub odda do recyklingu. Sprzedawca dostaje wynagrodzenie zależne od liczby sprzedanych artykułów. Punkty nadawczo-odbiorcze zlokalizowane w całym mieście mogą w jeszcze większym stopniu przyczynić się do realizacji zasad gospodarki obiegu zamkniętego.

WYNAJEM, DOSTAWY I STREAMING NA ŻYWO

Kolejną zmianą zachodzącą w e-commerce dzięki klientom detalicznym jest popularyzacja wynajmu usług lub towarów, których klient już nie będzie potrzebował lub nie potrzebuje w danej chwili. AirBnB jest oczywistym przykładem, jeśli chodzi o mieszkania czy domy. Na podobnej zasadzie działa obecnie wynajem mebli lub ubrań. 

Osoby kupujące online zaczynają również w pewnym stopniu realizować ostatni etap niektórych usług dystrybucyjnych np. Pickme oferuje usługę polegającą na tymczasowym przechowaniu przesyłki, w momencie gdyby standardowy operator logistyczny nie był w stanie jej dostarczyć ze względu na nieobecność adresata. Ma to miejsce nawet w 1/3 przypadków. W ramach Pickme zarabia się stając się pomocniczym punktem nadawczo-odbiorczym dla sąsiadów, którzy dzięki temu nie muszą zawracać sobie głowy awizem pozostawionym przez kuriera i ustalaniem terminu ponownego doręczenia lub koniecznością osobistego odbioru przesyłki na drugim końcu miasta. Duże firmy dostrzegają związane z tym korzyści, jak np. mniejsza ilość towarów w drodze.

Również kanały telewizyjne oferujące telezakupy podążają za trendem przenosząc się do internetu. Streaming na żywo stał się obecnie czymś normalnym, więc również konsumenci sprzedają „na żywo”. Sprzedaż oznacza oczywiście konieczność dostawy towaru, więc zarówno duże, jak i małe firmy potrzebują odpowiednich rozwiązań. Większym operatorom potrzebni są mniejsi, by móc reagować na skokowe zmiany popytu na przestrzeń magazynową i usługi dostawcze. Logistyka omnichannelowa daje tę elastyczność. Przeczytaj nasz artykuł i odkryj, jak poradzić sobie z dużą liczbą kanałów sprzedaży!

W e-handlu klienci wchodzą w nowe role, do czego zachęcają ich pojawiające się nowatorskie rozwiązania, ale aspekt logistyczny często pozostaje niedoskonały. Wyspecjalizowane firmy logistyczne są w stanie skutecznie optymalizować transakcje C2C, tym samym wspomagając ich dalszy rozwój.

Interesują cię nowe trendy konsumenckie? Przeczytaj artykuł z naszymi wskazówkami dla firm logistycznych, które chcą spełniać potrzeby klientów w e-handlu!

Czy ta treść była interesująca, przydatna?